zaterdag 23 april 2011

And Another Thing ...


Het is de nieuwste rage uit Amerika counseling: je zit in een grote kamer, met veel andere koppels, en vertel je man of vriend over al zijn irritante gewoontes. Wat kan eventueel mis gaan? Clare Dwyer Hogg plus haar verloofde terughoudend onderzoekt

Het is negen uur op een grijze zondag ochtend en ik ben gekruld in een foetushouding op de vloer van een spierwitte kamer in een verbouwde herenhuis in Bloomsbury, grimassen en tegelijkertijd rukte langs mijn jurk om mijn waardigheid te beschermen. 'Plaats nu uw hoofd op de borst van je partner, de orders van Sophie Slade, een psycholoog en relatietherapeut.

Ik shuffle mijn achterste dichter bij Dan, mijn man-to-be, die zit tegen een muur, een been gebogen volgens de instructies. Na een reeks van onbevallige manoeuvres krijg ik mijn oor rusten tegen een oppervlakte van zijn borst benadert om zijn hart.

Het is dag twee van 'Getting the Love You Wanna' - een slopende workshop weekend voor paren - en volgens Slade, dit is een 'bedrijf uit te oefenen' waarmee Dan en ik 'onze empathie en verbinding te verdiepen met elkaar' .

Dan is verre van enthousiast. 'Dit is als het krijgen van een vegetarisch vlees te eten,' fluistert hij. 'Zwijg,' zeg ik, de mond platgedrukt tegen zijn voorkant. 'Je hoort me veilig voelen.' Dan reageert door te knijpen mij - hard. Ik neem aan dat hij zijn ongenoegen te registreren, maar - in het licht van alles wat we tot nu toe geleerd - het kan een techniek om mij te herinneren van mijn kindertijd pijn.

Het reine te komen met de jeugd pijn, zo blijkt, staat centraal in 'Getting the Love You Want'. Gebaseerd op een Amerikaans zelfhulpboek van dezelfde titel door Harville Hendrix, de workshop belooft om je te leren de geheimen van een gelukkig, succesvolle relatie door te graven diep in je psyche.

Oprah Winfrey heeft beschreven Harville de leer als haar 'grote gloeilamp moment relaties', en de angsty zangeres Alanis Morissette is een beoefenaar, ook. Meer dan een half miljoen Amerikanen hebben het boek gekocht (op het moment van schrijven, het was nummer vijf in de Amazone bestseller lijst) en er zijn nu 1900 therapeuten in de Verenigde Staten die de praktijk Hendrix's theorieën, bekend als Imago therapie. In het kort, Imago (het woord rijmt met Chicago) beweert dat we relaties door de lens van de kindertijd te zien. Onbewust, willen we dat onze partner onvervulde kindertijd behoeften te vervullen - de behoefte aan aandacht, misschien, of bepaalde soorten van emotionele steun. Als wat we nodig hebben is niet bewaarheid, relaties eindigen vaak.

Het klinkt allemaal erg Amerikaans, maar met Sky-hoge aantal echtscheidingen in dit land (in 2004, 167.000 koppels in Groot-Brittannië een einde aan hun huwelijk - het hoogste cijfer sinds 1996), meer en meer mensen wenden zich tot therapie en zelfhulp handleidingen op te slaan hun relaties. Er is ook een proliferatie van de relatie workshops. Van deze, Imago, die is cursussen die in Groot-Brittannië sinds 1996, beweert te hebben een van de hoogste slagingspercentages.

Als ik aankom op de eerste dag, 13 paartjes - variërend van twintigers tot seventysomethings - zijn neergestreken op stoelen, in twee halve cirkels in te stellen. Aan de voorzijde is Slade.

Een kleine, onberispelijk geklede vrouw, ze straalt zekerheid uit elke porie.

"Dit weekend kan therapeutisch worden, maar het is geen therapie, 'begint ze. Bladerend door mijn werkmap, ik ben niet zo zeker van. 'Re-imagining Uw partner', 'geleide visualisatie', 'ouder-kind-rol speelt' - het klinkt als de psychoanalyse voor mij.

'Nu,' vervolgt Slade. 'Hoe voel je je over je relatie sappige maken? Huh? ' Verschillende mensen glimlachen zenuwachtig. Ik lach ook, maar plotseling het gevoel preuts. Ik weet niet wat 'sappige' betekent, maar het klinkt als iets prive.

Niettemin, dit woord breekt het ijs een beetje, en Slade vraagt ​​ons of we willen delen waarom we hier zijn. Een knap stel in de hoek, lang en blond, vertel het de groep zijn ze hier om het beste uit hun relatie te krijgen, ze deed wat onderzoek op het internet en dacht dat ze zou geven Imago een gaan.

Een paar in hun vroege jaren vijftig, Monica en Jacques (niet hun echte namen), zijn gekomen, want na acht jaar, hun relatie is op breekpunt. 'Mijn vrouw en ik gingen door middel van echte hel in ons huwelijk en waren op de rand van de splitsing,' Jacques zegt. Gezien te hebben Harville Hendrix op Oprah, besloten ze om de workshop te proberen. Slade kijkt rond voor meer, maar de rest van ons zijn een beetje meer met pensioen gaan, dus ze neemt de teugels weer.

'Al jaren als therapeut voordat ik Imago wist, ik dacht dat ik goed was en iedereen had de problemen, "vertelt ze. 'Ik heb een hoop schaamte van mijn man.' (Ze vertelt me ​​later dat dit zich door voortdurende kritiek en 'schijnheilige preken'.)

'Het is een zeer vernederende reis, te beseffen hoe je je gedraagt,' vertelt ze. Ze kondigt dan dat we beginnen met 'geleide meditatie' naar de kindertijd wonden te herontdekken. De lichten dimmen, wordt ons verteld om onze ogen dicht, en lift muziek speelt op de achtergrond. Slade's stem is rustgevend.

'Stel je buiten je ouderlijk huis,' zei ze dreunt. 'U betreedt de woning en zitten aan een tafel tegenover je ouders. Nu vraag hen een vraag en luister naar hun antwoord. ' In mijn gedachten, ik ga zitten aan de keukentafel in mijn ouderlijk huis, benen niet bereiken van de grond. De vraag die ik stel blijft tussen mij en mijn toverde-up ouders. 'Nu aan de slag van de tafel en verlaten door de deur die u hebt ingevoerd,' zegt Slade. Ik weet precies dat. Vervolgens heb ik half-open een oog om te zien of iedereen is deel te nemen. Slade loopt de kamer rond het uitdelen van weefsels, zoals de mensen de tranen.

Het is niet allemaal zo schrijnend, echter. 'Dialoog te treden', waarin de deelnemers proberen te lokaliseren wat ergert hen over elkaar, is onbedoeld hilarisch. Op Slade's instructies, is Dan verteld om een ​​frustrerende gedrag van mij doen 'om de tafel'. Dit maakt hem de 'afzender'. Ik ben naar de 'ontvanger' zijn.

'Ik zou graag een afspraak voor een verandering van gedrag Request dialoog over een frustratie die ik voel. Ben je beschikbaar? ' Dan leest uit het boek, keek me door de smalle deksels. 'Ik ben nu beschikbaar,' las ik terug, grinnikende bij de minder-dan-natuurlijke formulering.

Dan moet nu 'Express frustratie in een zin'. 'Ik gefrustreerd als je zegt kom je iets en dan niet komen opdagen,' vertelt hij me met gevoel. Nu moet ik 'spiegel' zijn woorden.

'Wat hoor ik u zeggen is dat je gefrustreerd als ik zeg dat ik kom om iets en niet op tijd aankomen,' ik hem vertellen. De Afzender uitgewerkt, dan heb ik spiegel zijn woorden weer: 'Ik hoor u zeggen dat wanneer ik het niet zetten, voel je je teleurgesteld en geërgerd. Wanneer dit gebeurt, het verhaal zeg je tegen jezelf is dat ik nooit de bedoeling om te komen en hebben de voorkeur dingen die boven mijn belofte. ' De ontvanger vraagt ​​de afzender wat ze kunnen doen om de frustraties te verwijderen.

Dan zender en ontvanger swap over. Idealiter creëert dit een 'veilige plaats' waar zijn er geen verwijten, alleen uitleg over gevoelens. Tegen het einde Dan en ik het gevoel dat we hebben een echte doorbraak. Hoewel grappig op het eerste, de 'dialoog te' doet me beseffen mijn schuld, dat mijn laissez-faire houding ten opzichte van de tijd een bredere gevolgen heeft.

Andere deelnemers zeggen dat ze had een soortgelijke ervaring.

'Ik vond het jargon een beetje omslachtig,' zegt Monica. 'Maar ik kan zien hoe je je eigen stijl te ontwikkelen. Het kan helpen ons over moeilijke kwesties communiceren zonder ruzie. "

Natuurlijk, het gaat over dialoog te leren om te luisteren - dat weet iedereen belangrijk is - maar het werkt, want het geeft mensen een zeer duidelijke handleiding, die zijn makkelijk te volgen. Als je ze in de praktijk elke dag, Slade zegt, luisteren naar je partner en het begrip hem of haar zal een tweede natuur geworden.

Als de klok tikt richting 6pm op zondag, ze bedragen tot wat we geleerd hebben en wenst ons veel succes. De echte test begint de volgende dag, terug in ons normale leven. De groep, psyche gepord en emotioneel uitgeput, zitten in dezelfde stoelen waarop zij behoedzaam de dag vóór neergestreken. Maar er is een ander gevoel in de kamer. Dit is een kans voor sommige mensen om hun relaties te redden. En net om te bewijzen hoe serieus ik over Dan's Needs herkennen, heb ik hem uitgenodigd voor me te kopen een horloge voor mijn verjaardag. Laten we hopen dat hij spiegels dat verzoek.

Telegraph.Co.Uk